Uchwała Rady Nr 49

W sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej oraz uchwalenia budżetu Miasta Sejny
GGSSS SGS
  • Uchwała Nr IX/49/03

  • Rady Miasta Sejny

  1. 29 sierpnia 2003 r.

    • w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej oraz uchwalenia budżetu Miasta Sejny

      • Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591; zm. Dz.U. z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271 i Nr 214 poz. 1806) oraz art. 135 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1988 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148) uchwala się, co następuje:

        1. 1. Gospodarka finansowa Gminy Miasta Sejny jest jawna.

          1. Opracowanie projektu budżetu powinno być poprzedzone przygotowaniem przez Burmistrza Miasta założeń uwzględniających informację o:

            1. planowanych kwotach subwencji,

            2. wielkości dotacji celowych na realizację zadań zleconych oraz dofinansowanie zadań własnych,

            3. planowanym wskaźniku wzrostu dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych;

            4. planowanym wskaźniku średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych;

            5. wzroście przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej.

          2. Burmistrz Miasta przekazuje w terminie do dnia 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy założenia do projektu budżetu kierownikom samorządowych jednostek organizacyjnych, tj. jednostkom budżetowym, zakładom budżetowym, samorządowym instytucjom kultury celem opracowania informacji do projektu budżetu Miasta w zakresie własnej jednostki w szczegółowości dział, rozdział, paragraf.

          3. Burmistrz Miasta informuje mieszkańców o założeniach do projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków budżetowych w sposób zwyczajowo przyjęty.

        2. Kierownicy samorządowych jednostek organizacyjnych przedkładają informacje do projektu budżetu w zakresie określonym w § 1 ust. 3 w terminie do dnia 30 października każdego roku poprzedzającego rok budżetowy.

        3. 1. Radni i Komisje Rady Miasta mogą składać w terminie do dnia 30 października każdego roku odrębne wnioski do Burmistrza Miasta dotyczące projektu budżetu w sprawach istotnych dla miasta i jego mieszkańców.

          1. Wnioski, o których mowa w ust. 1 powinny być szczegółowo uzasadnione.

          2. O uwzględnieniu wniosków w planie wydatków budżetowych decyduje Burmistrz Miasta kierując się interesem społecznym i zasadą, że ich realizacja nie spowoduje wzrostu deficytu budżetowego.

        1. Burmistrz Miasta na podstawie otrzymanych materiałów, o których mowa w § 2 i § 3 przygotowuje projekt budżetu.

        1. 1. Projekt budżetu powinien obejmować:

            1. po stronie dochodów:

              1. prognozowane dochody miasta według ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji dochodów, w tym:

                • podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy,

                • udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa,

                • dochody z majątku miasta,

                • dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz dofinansowanie zadań własnych,

                • subwencja ogólna z budżetu państwa.

          1. po stronie wydatków :

            1. w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków z wyodrębnieniem:

              • wydatków bieżących, a w szczególności: wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, dotacji, wydatków na obsługę długu miasta, wydatków z tytułu poręczeń i udzielonych gwarancji;

              • wydatków majątkowych.

        2. źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetowej miasta;

        3. wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów;

        4. plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych i środków specjalnych;

        5. plany przychodów i wydatków funduszy celowych;

        6. upoważnienia dla Burmistrza Miasta do zaciągania długu oraz do spłaty zobowiązań;

        7. zakres i kwoty dotacji przedmiotowych;

        8. dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami;

        9. dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego;

        10. dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatków na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

  1. Projekt budżetu ponadto obejmować może rezerwy ogólne i celowe oraz środki wyodrębnione do dyspozycji rad osiedlowych.

        1. 1. Materiały związane z projektem budżetu - przedkładane Radzie Miasta - powinny obejmować:

            1. Projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami;

            2. Informację o stanie mienia komunalnego;

            3. Pisemne objaśnienia do projektu budżetu.

        2. 1. Załączniki do uchwały budżetowej powinny być w szczególności zestawieniami tabelarycznymi obejmującymi:

            1. Zestawienia planu dochodów i wydatków zgodnie z § 5;

            2. Dochody i wydatki związane z realizacją zadań zleconych;

            3. Wykaz zadań inwestycyjnych i środków na ich realizację;

            4. Kwoty dotacji z budżetu dla gminnych instytucji kultury;

            5. Kwoty dotacji z budżetu dla innych podmiotów publicznych;

            6. Plany wydatków budżetu gminy do dyspozycji jednostek pomocniczych (rady osiedlowe);

            7. Zestawienie przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;

            8. Prognoza kwoty długu;

            9. Prognoza innych zobowiązań finansowych Miasta.

        3. 1. Informacja o stanie mienia komunalnego powinna zawierać:

            1. dane dotyczące przysługujących Miastu Sejny praw własności;

            2. dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz posiadaniu;

            3. dane o zmianach mienia komunalnego w zakresie określonym w pkt 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji;

            4. dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych z wykonywania posiadania;

            5. inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.

        4. Pisemne objaśnienia do projektu budżetu powinny zawierać omówienie planu dochodów i wydatków na tle przewidywanego wykonania poprzedniego roku budżetowego.

        5. 1. Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego Burmistrz Miasta przedstawia:

            1. Radzie Miasta Sejny;

            2. Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku (celem zaopiniowania)-najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

        6. 1. Przewodniczący Rady Miasta otrzymany projekt budżetu przesyła niezwłocznie Komisjom Rady, które oceniają projekt budżetu oraz zgłaszają swoje uwagi i postulaty, a następnie przekazują je Komisji Planu, Budżetu i Finansów w ciągu 10 dni od daty otrzymania, nie później niż do dnia 25 listopada.

          1. Komisja Planu, Budżetu i Finansów formułuje ostateczną opinie o projekcie budżetu na posiedzeniu z udziałem przewodniczących pozostałych Komisji, którą przekazuje Burmistrzowi Miasta nie później niż do dnia 7 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.

          2. Burmistrz Miasta po zapoznaniu się z opinią Komisji Planu, Budżetu i Finansów analizuje zawarte w niej wnioski i postulaty, a - w przypadku ich uwzględniania - dokonuje korekty projektu budżetu w formie autopoprawki.

        7. 1. Burmistrz Miasta w terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Miasta przekazuje podległym jednostkom organizacyjnym niezbędne informacje do opracowania projektów ich planów finansowych.

          1. Jednostki, o których mowa w ust. 2 opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych, nie później niż do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.

          2. Burmistrz Miasta analizuje otrzymane projekty planów finansowych pod kątem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej i w przypadku stwierdzenia różnic wprowadza w nich odpowiednie zmiany informując o ich dokonaniu kierownika jednostki budżetowej w terminie 7 dni od dnia otrzymania projektu planu finansowego, nie później jednak niż do 27 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.

          3. Projekty planów finansowych zweryfikowane przez Burmistrza Miasta stanowią podstawę gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych w okresie od 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków wynikających z uchwały budżetowej.

        8. 1. Rada Miasta uchwala budżet w następującym porządku:

            1. omówienie przez Burmistrza Miasta projektu budżetu wraz z uzasadnieniem;

            2. przedstawienie przez Burmistrz Miasta opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej;

            3. przedstawienie przez przewodniczącego Komisji Planu, Budżetu i Finansów Rady Miasta opinii o projekcie budżetu;

            4. dyskusja i głosowanie nad projektem budżetu.

2. Uchwałę budżetową Rada Miasta powinna uchwalić przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 marca roku budżetowego.

          1. Do czasu uchwalenia budżetu przed rozpoczęciem roku budżetowego, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawę gospodarki finansowej Miasta Sejny stanowi projekt uchwały budżetowej przedłożony Radzie Miasta Sejny.

          2. Burmistrz Miasta Sejny ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Sejny.

        1. 1. Burmistrz Miasta przedstawia Radzie Miasta Sejny i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku informację o przebiegu wykonaniu budżetu za I półrocze w terminie do dnia 31 sierpnia.

          1. Informacja o której mowa w ust. 1 powinna zawierać dane w formie tabelarycznej i opisowej w szczegółowości nie mniejszej jak uchwalona uchwała budżetowa.

        2. Traci moc uchwała Nr XVII/118/2000 r. Rady Miejskiej w Sejnach z dnia 14 lutego 2000 r. w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej oraz uchwalenia budżetu Miasta Sejny.

        3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta.

        4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

  • Przewodniczący Rady Miasta

Andrzej Mocarski

5

03-09-05 08:29

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miasta w Sejnach

Wytwarzający/odpowiadający: Lech Koneszko

Wprowadzający: Lech Koneszko

Data modyfikacji: 2003-09-05

Opublikował: Jan Lupo

Data publikacji: 2003-09-05